2010-02-19
Moduł 6. Grafika menedżerska i prezentacyjna
Od kandydata wymagane jest zademonstrowanie zdolności używania oprogramowania dla prezentacji.
Kandydat powinien posiadać wiedzę w zakresie:
• używania aplikacji oraz zapisywania prezentacji w różnych formatach plików,
• korzystania z istniejących funkcji, np. funkcji Pomoc w celu zwiększenia wydajności pracy,
• rozróżniania sposobów wyświetlania prezentacji wraz z umiejętnością zastosowania, podczas ich użycia, różnych sposobów układu i wyglądu slajdów,
• wprowadzania, edycji i formatowania tekstu w prezentacjach oraz stosowania dobrych praktyk w nadawaniu tytułów slajdom,
• wybierania rodzaju, tworzenia i formatowania wykresów w celu przekazania w odpowiedni sposób specyficznych informacji,
• wstawiania i edycji obrazów i rysunków,
• stosowania animacji i różnych efektów przejść oraz sprawdzenia i poprawienia zawartości prezentacji przed jej końcowym wydrukiem i rozpowszechnieniem.
KATEGORIA |
OBSZAR WIEDZY |
ZADANIA |
Używanie aplikacji |
Praca z Prezentacjami |
Otwieranie, zamykanie programu do tworzenia prezentacji. Otwieranie, zamykanie prezentacji. |
Tworzenie nowej prezentacji wg domyślnego wzorca. |
||
Zapisywanie prezentacji w określonym miejscu na dysku. Zapisywanie prezentacji pod inną nazwą. |
||
Zapisywanie prezentacji jako pliku typu: RTF, szablon, pokaz slajdów itp. |
||
Poruszanie się pomiędzy otwartymi prezentacjami. |
||
Zwiększanie wydajności pracy |
Ustawienie preferencji użytkownika w aplikacji: nazwy użytkownika, domyślnego folderu do zapisywania plików. |
|
Używanie dostępnych funkcji Pomoc. |
||
Powiększanie i pomniejszanie widoku prezentacji. |
||
Wyświetlanie, ukrywanie pasków narzędzi. Odtwarzanie, minimalizowanie wstążki. |
||
Tworzenie prezentacji |
Widoki prezentacji |
Znajomość celu posługiwania się różnymi trybami wyświetlania prezentacji: wyświetlanie zwykłe, wyświetlanie z sortowaniem, widok-konspekt, pokaz slajdów. |
Znajomość dobrych praktyk w dodawaniu tytułów slajdów, używanie innego tytułu dla każdego slajdu w celu rozróżnienia ich w widoku-konspekcie oraz przy poruszaniu się podczas pokazu slajdów. |
||
Przełączanie się między różnymi trybami wyświetlania prezentacji: normalnym trybem, trybem z sortowaniem, pokazem slajdów. |
||
Slajdy |
Zmiana układu slajdu. |
|
Zastosowanie dostępnego szablonu projektu do prezentacji. |
||
Zmiana koloru tła określonego slajdu, wszystkich slajdów. |
||
Dodawanie do prezentacji nowego slajdu o wskazanym układzie: slajd tytułowy, wykres, tekst, lista wypunktowana, tabela/arkusz kalkulacyjny. |
||
Kopiowanie, przenoszenie slajdów w obrębie jednej prezentacji lub pomiędzy różnymi otwartymi prezentacjami. |
||
Usuwanie slajdu, slajdów. |
||
Wzorzec slajdu |
Wstawianie obiektu graficznego do wzorca slajdu. Usuwanie obiektu graficznego ze wzorca slajdu. |
|
Wprowadzanie tekstu do stopki określonego slajdu lub stopki wszystkich slajdów prezentacji. |
||
Zastosowanie automatycznej numeracji slajdów, automatycznie uaktualnianej daty, daty stałej do stopki określonego slajdu lub wszystkich slajdów. |
||
Tekst |
Posługiwanie się tekstem |
Znajomość dobrych praktyk w tworzeniu zawartości slajdów: używanie krótkich, zwięzłych zwrotów, punktów, numerowanych list. |
Wprowadzenie tekstu do odpowiedniego miejsca zarezerwowanego |
||
Edycja tekstu w prezentacji. |
||
Kopiowanie, przenoszenie tekstu w obrębie jednej prezentacji lub pomiędzy wieloma prezentacjami. |
||
Usuwanie tekstu. |
||
Użycie poleceń Cofnij i Ponów. |
||
Formatowanie |
Zmiana wielkości i kroju czcionki. |
|
Zmiana stylu czcionki: pogrubiona, pochylona, podkreślona, cieniowanie. |
||
Zastosowanie kolorów do tekstu. |
||
Zastosowanie opcji śledzenia zmian tekstu. |
||
Wyrównywanie tekstu: do lewej, do prawej, wyśrodkowanie. |
||
Listy |
Wcięcie tekstu wypunktowanego. Usunięcie wcięcia z tekstu wypunktowanego. |
|
Ustawianie interlinii przed i po akapitach listy numerowanej lub wypunktowanej. |
||
Zmiana standardowego stylu wypunktowania lub numerowania w liście. |
||
Tabele |
Wprowadzenie, edycja tekstu w slajdzie z tabelą. |
|
Zaznaczenie wierszy, kolumn, całej tabeli. |
||
Wstawianie i usuwanie wierszy i kolumn. |
||
Zmiana szerokości kolumn, wysokości wierszy. |
||
Wykresy |
Praca z wykresami |
Tworzenie w prezentacji różnych rodzajów wykresów: kolumnowych, słupkowych, liniowych i kołowych. |
Zaznaczanie wykresu. |
||
Zmiana typu wykresu. |
||
Dodawanie, usuwanie, edycja tytułu wykresu. |
||
Wprowadzanie do wykresu etykiet z danymi: wartościami/liczbami, procentami. |
||
Zmiana koloru tła wykresu. |
||
Zmiana kolorów słupków, kolumn, linii i wycinków koła w wykresach. |
||
Schemat organizacyjny |
Tworzenie hierarchicznego schematu organizacyjnego. |
|
Zmiana struktury hierarchicznej schematu organizacyjnego. |
||
Dodawanie, usuwanie współpracowników, podwładnych w strukturze schematu organizacyjnego. |
||
Obiekty graficzne |
Wprowadzanie, manipulacja |
Wprowadzenie obiektu graficznego do slajdu. |
Zaznaczenie obiektu graficznego. |
||
Kopiowanie, przenoszenie obiektów graficznych, wykresów w obrębie jednej prezentacji lub pomiędzy otwartymi prezentacjami. |
||
Zmiana rozmiaru, usuwanie obiektu graficznego, wykresu w prezentacji. |
||
Obracanie, odwracanie obiektu graficznego. |
||
Wyrównanie obiektu graficznego na slajdzie: do lewej, prawej, góry, dołu, wyśrodkowanie obiektu w pionie i w poziomie. |
||
Rysowanie |
Dodawanie do slajdu różnych typów obiektów graficznych: linia prosta, strzałki, strzałki blokowe, trójkąt, kwadrat, owal, koło, pole tekstowe. |
|
Wprowadzanie tekstu do pola tekstowego, strzałki blokowej, trójkąta, kwadratu, owalu, koła. |
||
Zmiana koloru tła obiektów graficznych, koloru linii, grubości i stylu linii. |
||
Zmiana stylu początku i końca obiektu graficznego typu strzałka. |
||
Zastosowanie cieniowania do obiektów graficznych. |
||
Pogrupowanie, rozgrupowanie obiektów graficznych na slajdzie. |
||
Ustawienie położenia obiektu graficznego nad, pod, na wierzch, na spód w stosunku do innych obiektów graficznych. |
||
Przygotowanie pokazu slajdów |
Przygotowanie prezentacji |
Dodawanie, usuwanie efektów przejść pomiędzy slajdami. |
Dodawanie, usuwanie ustawionych uprzednio efektów animacji dla różnych elementów slajdu. |
||
Dodawanie notatek do slajdów. |
||
Wybór sposobu przedstawiania prezentacji: prezentacja na rzutniku, materiał informacyjny do wręczania uczestnikom pokazu, prezentacja na monitorze. |
||
Wyświetlanie, ukrywanie slajdów. |
||
Sprawdzanie |
Sprawdzanie poprawności językowej i ortograficznej prezentacji: poprawa błędów ortograficznych, usuwanie powtórzonych słów. |
|
Zmiana orientacji stron slajdów: pionowa, pozioma. Zmiana rozmiaru papieru. |
||
Drukowanie całej prezentacji, określonych slajdów. Ustalanie liczby kopii drukowanej prezentacji. Drukowanie do pliku. |
||
Uruchamianie pokazu slajdów od pierwszego slajdu, od bieżącego slajdu. |
||