TYLDA

Wyświetlono: 1-1 z 1

2010-02-19

Moduł 4. Arkusze kalkulacyjne

Od kandydata wymagane jest zrozumienie koncepcji arkuszy kalkulacyjnych oraz zademonstrowania zdolności do używania arkuszy kalkulacyjnych w celu osiągnięcia zamierzonego celu.

Kandydat powinien posiadać wiedzę w zakresie:
• pracy z arkuszami kalkulacyjnymi i zapisywania ich w różnych formatach plików,
• używania dostępnych opcji, takich jak funkcja Pomoc w celu udoskonalania jakości i efektywności pracy,
• wprowadzania danych do komórek oraz posługiwania się dobrymi praktykami przy tworzeniu list. Zaznaczanie, sortowanie oraz kopiowanie, przesuwanie i usuwanie danych,
• edycji wierszy i kolumn w arkuszu. Kopiowanie, przesuwanie, usuwanie i odpowiednia zmiana nazwy arkuszy,
• tworzenia matematycznych i logicznych reguł przy uzyciu standardowych funckji dotyczących arkuszy kalkulacyjnych. Posługiwania się dobrymi praktykami w tworzeniu reguł oraz rozpoznawania błędnych wartości w regułach,
• formatowania liczb i zawartości tekstowych w skoroszycie (składającym się z kilku arkuszy),
• wyboru, tworzenia i formatowania wykresów w celu prawidłowego przekazania informacji,
• prawidłowego ustawienia strony ze skoroszytem oraz sprawdzenia i poprawy zawartości przed ostatecznym wydrukowaniem.

 

KATEGORIA

OBSZAR WIEDZY

ZADANIA

Użycie aplikacji

Praca z arkuszami kalkulacyjnymi

Otwieranie, zamykanie aplikacji,. Otwieranie, zamykanie skoroszytów (składających się z wielu arkuszy kalkulacyjnych).

Tworzenie nowego skoroszytu wg domyślnego wzorca.

Zapisywanie skoroszytu na dysku w określonej lokalizacji. Zapisywanie skoroszytu pod inną nazwą.

Zapisywanie skoroszytu jako pliku typu: szablon, plik tekstowy, 
z określonym rozszerzeniem, wersją.

Poruszanie się pomiędzy otwartymi skoroszytami.

Udoskonalenie jakości 
i wydajności pracy

Ustawienie podstawowych opcji/preferencji dla aplikacji: nazwa użytkownika, folder domyślny do operacji zapisywania, otwierania plików. 

Wykorzystanie dostępnych funkcji Pomoc.

Powiększenie widoku, wybór sposobu wyświetlania arkusza.

Wyświetlenie, ukrywanie pasków narzędziowych. Odtwarzanie, minimalizowanie wstążki.

Komórki

Wprowadzanie, zaznaczanie

Zrozumienie faktu, iż pojedyncza komórka w arkuszu kalkulacyjnym powinna zawierać tylko pojedynczą daną.

Stosowanie dobrych praktyk w tworzeniu list: unikanie pustych wierszy i kolumn w głównej części listy, wstawianie pustych wierszy w miejscu poprzedzającym podsumowanie wierszy, upewnienie się, że komórki obramowujące listę są puste.

Wprowadzenie liczby, daty, tekstu do komórki.

Zaznaczanie komórki, bloku sąsiednich komórek, bloku dowolnych komórek, całego arkusza.

Edycja, sortowanie

Edytowanie zawartości komórki, modyfikacja istniejącej zawartości komórki.

Użycie funkcji Cofnij i Ponów.

Użycie funkcji Znajdź do znalezienia określonej zawartości komórki/komórek w arkuszu.

Użycie funkcji Zamień do zmiany zawartości komórki/komórek 
w arkuszu.

Sortowanie bloku komórek wg jednego kryterium, w porządku rosnącym lub malejącym dla danych liczbowych lub tekstowych.

Kopiowanie, przesuwanie, usuwanie

Kopiowanie zawartości komórki lub bloku komórek w obrębie jednego arkusza, wielu arkuszy jednego skoroszytu lub otwartych skoroszytów.

Automatyczne wypełnianie komórek danymi na podstawie zawartości sąsiednich komórek.

Przenoszenie zawartości komórki, bloku komórek w obrębie arkusza, pomiędzy arkuszami jednego skoroszytu, pomiędzy skoroszytami.

Usuwanie zawartości komórek.

Zarządzanie arkuszami

Wiersze i kolumny

Zaznaczanie wiersza, bloku sąsiednich wierszy, bloku dowolnych wierszy.

Zaznaczanie kolumny, bloku sąsiednich kolumn, bloku dowolnych kolumn.

Wstawianie, usuwanie wierszy i kolumn.

Zmiana szerokości kolumn, wysokości wierszy o określoną wielkość lub do optymalnej szerokości i wysokości.

Zamrożenie, odmrożenie tytułów wierszy i/lub kolumn.

Arkusze

Zamiana pomiędzy arkuszami.

Wstawianie nowego arkusza, usuwanie arkusza.

Stosowanie dobrych praktyk w nadawaniu nazw arkuszom: używanie odpowiednich nazw niosących znaczenie w miejsce akceptowania domyślnych nazw.

Kopiowanie, przesuwanie, zmiana nazwy arkusza wewnątrz jednego skoroszytu.

Reguły i funkcje

Reguły arytmetyczne

Stosowanie dobrych praktyk w tworzeniu reguł: kierowanie się odwołaniami do komórek w miejsce wpisywania liczb do reguł.

Tworzenie reguł przy użyciu odwołań do komórek i operatorów arytmetycznych (dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia).

Rozpoznawanie i właściwa interpretacja podstawowych błędów związanych z użyciem reguł: #NAME?, #DIV/0!, #REF!.

Znajomość adresowania względnego i bezwzględnego (absolutnego) przy tworzeniu reguł.

Funkcje

Używanie funkcji sumowania, obliczania średniej, wyznaczania minimum i maksimum, zliczania, liczenia niepustych, zaokrąglania.

Używanie funkcji logicznej if (jeżeli) wybierającej jedną z dwóch możliwych wartości, z operatorem porównawczym =, >, <.

Formatowanie

Liczby/daty

Formatowanie komórek zawierających liczby: wyświetlanie określonej liczby miejsc dziesiętnych, wprowadzenie lub pominięcie separatora grup tysięcy.

Formatowanie komórek zawierających daty: kolejność i sposób wyświetlania dni, miesięcy i lat, formatowanie komórek zawierających liczby w celu wyświetlania symbolu waluty.

Formatowanie komórek zawierających liczbę w celu wyświetlenia postaci procentowej.

Zawartości komórek

Zmiana wyglądu zawartości komórki: krój i wielkość czcionki.

Formatowanie zawartości komórki: styl czcionki pogrubiony, pochylony (kursywa), podkreślony, podkreślony podwójnie.

Zastosowanie kolorów do zawartości komórki i wypełnienie tła komórki.

Kopiowanie formatu komórki/bloku komórek do innej komórki lub bloku komórek.

Wyrównanie, obramowanie komórek

Zawijanie tekstu w komórce, bloku komórek.

Wyrównanie zawartości komórki: poziome, pionowe. Ustawienie położenia zawartości komórki.

Łączenie komórek i wyśrodkowanie tytułu w połączonych komórkach.

Zastosowanie obramowania komórki lub bloku komórek: rodzaj, grubość 
i kolor linii.

Wykresy

Tworzenie

Tworzenie wykresów różnych typów na podstawie danych zawartych w arkuszu: wykres kolumnowy, słupkowy, liniowy, kołowy.

Zaznaczanie wykresu.

Zmiana rodzaju wykresu.

Przeniesienie, zmiana rodzaju, usunięcie wykresu.

Edycja

Dodawanie, usuwanie, edycja tytułu wykresu.

Dodawanie etykiet z danymi do wykresu: wartości/liczby, procenty.

Zmiana koloru tła wykresu, koloru legendy.

Zmiana kolorów kolumn, słupków, linii, wycinków koła w wykresie.

Zmiana rozmiaru i koloru czcionki w tytule wykresu, osiach wykresu, legendzie wykresu.

Formatowanie arkusza

Ustawienia

Zmiana wielkości marginesów strony: górnego, dolnego, lewego 
i prawego.

Zmiana orientacji strony: pionowa, pozioma. Zmiana rozmiaru papieru.

Rozmieszczenie zawartości arkusza na określonej liczbie stron.

Dodawanie, edycja, usuwanie tekstu nagłówka, stopki arkusza.

Wstawianie i usuwanie do nagłówka i stopki numerowania stron, daty, czasu, nazwy pliku i arkusza.

Sprawdzenie i drukowanie

Sprawdzanie i poprawa arkusza pod względem rachunkowym 
i językowym.

Włączanie i wyłączanie wyświetlania/drukowania linii siatki, wyświetlanie/drukowanie nagłówków kolumn i wierszy (adresów kolumn i wierszy).

Zastosowanie automatycznego powtarzania nagłówków kolumn 
i wierszy (adresów kolumn i wierszy) na każdej drukowanej stronie arkusza.

Podgląd wydruku arkusza.

Drukowanie zaznaczonego bloku komórek arkusza, całego arkusza, wskazanego wykresu, całego skoroszytu. Ustalanie liczby kopii wydruku.

Wyświetlono: 1-1 z 1
back