2010-02-19
Moduł 4. Arkusze kalkulacyjne
Od kandydata wymagane jest zrozumienie koncepcji arkuszy kalkulacyjnych oraz zademonstrowania zdolności do używania arkuszy kalkulacyjnych w celu osiągnięcia zamierzonego celu.
Kandydat powinien posiadać wiedzę w zakresie:
• pracy z arkuszami kalkulacyjnymi i zapisywania ich w różnych formatach plików,
• używania dostępnych opcji, takich jak funkcja Pomoc w celu udoskonalania jakości i efektywności pracy,
• wprowadzania danych do komórek oraz posługiwania się dobrymi praktykami przy tworzeniu list. Zaznaczanie, sortowanie oraz kopiowanie, przesuwanie i usuwanie danych,
• edycji wierszy i kolumn w arkuszu. Kopiowanie, przesuwanie, usuwanie i odpowiednia zmiana nazwy arkuszy,
• tworzenia matematycznych i logicznych reguł przy uzyciu standardowych funckji dotyczących arkuszy kalkulacyjnych. Posługiwania się dobrymi praktykami w tworzeniu reguł oraz rozpoznawania błędnych wartości w regułach,
• formatowania liczb i zawartości tekstowych w skoroszycie (składającym się z kilku arkuszy),
• wyboru, tworzenia i formatowania wykresów w celu prawidłowego przekazania informacji,
• prawidłowego ustawienia strony ze skoroszytem oraz sprawdzenia i poprawy zawartości przed ostatecznym wydrukowaniem.
KATEGORIA |
OBSZAR WIEDZY |
ZADANIA |
Użycie aplikacji |
Praca z arkuszami kalkulacyjnymi |
Otwieranie, zamykanie aplikacji,. Otwieranie, zamykanie skoroszytów (składających się z wielu arkuszy kalkulacyjnych). |
Tworzenie nowego skoroszytu wg domyślnego wzorca. |
||
Zapisywanie skoroszytu na dysku w określonej lokalizacji. Zapisywanie skoroszytu pod inną nazwą. |
||
Zapisywanie skoroszytu jako pliku typu: szablon, plik tekstowy, |
||
Poruszanie się pomiędzy otwartymi skoroszytami. |
||
Udoskonalenie jakości |
Ustawienie podstawowych opcji/preferencji dla aplikacji: nazwa użytkownika, folder domyślny do operacji zapisywania, otwierania plików. |
|
Wykorzystanie dostępnych funkcji Pomoc. |
||
Powiększenie widoku, wybór sposobu wyświetlania arkusza. |
||
Wyświetlenie, ukrywanie pasków narzędziowych. Odtwarzanie, minimalizowanie wstążki. |
||
Komórki |
Wprowadzanie, zaznaczanie |
Zrozumienie faktu, iż pojedyncza komórka w arkuszu kalkulacyjnym powinna zawierać tylko pojedynczą daną. |
Stosowanie dobrych praktyk w tworzeniu list: unikanie pustych wierszy i kolumn w głównej części listy, wstawianie pustych wierszy w miejscu poprzedzającym podsumowanie wierszy, upewnienie się, że komórki obramowujące listę są puste. |
||
Wprowadzenie liczby, daty, tekstu do komórki. |
||
Zaznaczanie komórki, bloku sąsiednich komórek, bloku dowolnych komórek, całego arkusza. |
||
Edycja, sortowanie |
Edytowanie zawartości komórki, modyfikacja istniejącej zawartości komórki. |
|
Użycie funkcji Cofnij i Ponów. |
||
Użycie funkcji Znajdź do znalezienia określonej zawartości komórki/komórek w arkuszu. |
||
Użycie funkcji Zamień do zmiany zawartości komórki/komórek |
||
Sortowanie bloku komórek wg jednego kryterium, w porządku rosnącym lub malejącym dla danych liczbowych lub tekstowych. |
||
Kopiowanie, przesuwanie, usuwanie |
Kopiowanie zawartości komórki lub bloku komórek w obrębie jednego arkusza, wielu arkuszy jednego skoroszytu lub otwartych skoroszytów. |
|
Automatyczne wypełnianie komórek danymi na podstawie zawartości sąsiednich komórek. |
||
Przenoszenie zawartości komórki, bloku komórek w obrębie arkusza, pomiędzy arkuszami jednego skoroszytu, pomiędzy skoroszytami. |
||
Usuwanie zawartości komórek. |
||
Zarządzanie arkuszami |
Wiersze i kolumny |
Zaznaczanie wiersza, bloku sąsiednich wierszy, bloku dowolnych wierszy. |
Zaznaczanie kolumny, bloku sąsiednich kolumn, bloku dowolnych kolumn. |
||
Wstawianie, usuwanie wierszy i kolumn. |
||
Zmiana szerokości kolumn, wysokości wierszy o określoną wielkość lub do optymalnej szerokości i wysokości. |
||
Zamrożenie, odmrożenie tytułów wierszy i/lub kolumn. |
||
Arkusze |
Zamiana pomiędzy arkuszami. |
|
Wstawianie nowego arkusza, usuwanie arkusza. |
||
Stosowanie dobrych praktyk w nadawaniu nazw arkuszom: używanie odpowiednich nazw niosących znaczenie w miejsce akceptowania domyślnych nazw. |
||
Kopiowanie, przesuwanie, zmiana nazwy arkusza wewnątrz jednego skoroszytu. |
||
Reguły i funkcje |
Reguły arytmetyczne |
Stosowanie dobrych praktyk w tworzeniu reguł: kierowanie się odwołaniami do komórek w miejsce wpisywania liczb do reguł. |
Tworzenie reguł przy użyciu odwołań do komórek i operatorów arytmetycznych (dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia). |
||
Rozpoznawanie i właściwa interpretacja podstawowych błędów związanych z użyciem reguł: #NAME?, #DIV/0!, #REF!. |
||
Znajomość adresowania względnego i bezwzględnego (absolutnego) przy tworzeniu reguł. |
||
Funkcje |
Używanie funkcji sumowania, obliczania średniej, wyznaczania minimum i maksimum, zliczania, liczenia niepustych, zaokrąglania. |
|
Używanie funkcji logicznej if (jeżeli) wybierającej jedną z dwóch możliwych wartości, z operatorem porównawczym =, >, <. |
||
Formatowanie |
Liczby/daty |
Formatowanie komórek zawierających liczby: wyświetlanie określonej liczby miejsc dziesiętnych, wprowadzenie lub pominięcie separatora grup tysięcy. |
Formatowanie komórek zawierających daty: kolejność i sposób wyświetlania dni, miesięcy i lat, formatowanie komórek zawierających liczby w celu wyświetlania symbolu waluty. |
||
Formatowanie komórek zawierających liczbę w celu wyświetlenia postaci procentowej. |
||
Zawartości komórek |
Zmiana wyglądu zawartości komórki: krój i wielkość czcionki. |
|
Formatowanie zawartości komórki: styl czcionki pogrubiony, pochylony (kursywa), podkreślony, podkreślony podwójnie. |
||
Zastosowanie kolorów do zawartości komórki i wypełnienie tła komórki. |
||
Kopiowanie formatu komórki/bloku komórek do innej komórki lub bloku komórek. |
||
Wyrównanie, obramowanie komórek |
Zawijanie tekstu w komórce, bloku komórek. |
|
Wyrównanie zawartości komórki: poziome, pionowe. Ustawienie położenia zawartości komórki. |
||
Łączenie komórek i wyśrodkowanie tytułu w połączonych komórkach. |
||
Zastosowanie obramowania komórki lub bloku komórek: rodzaj, grubość |
||
Wykresy |
Tworzenie |
Tworzenie wykresów różnych typów na podstawie danych zawartych w arkuszu: wykres kolumnowy, słupkowy, liniowy, kołowy. |
Zaznaczanie wykresu. |
||
Zmiana rodzaju wykresu. |
||
Przeniesienie, zmiana rodzaju, usunięcie wykresu. |
||
Edycja |
Dodawanie, usuwanie, edycja tytułu wykresu. |
|
Dodawanie etykiet z danymi do wykresu: wartości/liczby, procenty. |
||
Zmiana koloru tła wykresu, koloru legendy. |
||
Zmiana kolorów kolumn, słupków, linii, wycinków koła w wykresie. |
||
Zmiana rozmiaru i koloru czcionki w tytule wykresu, osiach wykresu, legendzie wykresu. |
||
Formatowanie arkusza |
Ustawienia |
Zmiana wielkości marginesów strony: górnego, dolnego, lewego |
Zmiana orientacji strony: pionowa, pozioma. Zmiana rozmiaru papieru. |
||
Rozmieszczenie zawartości arkusza na określonej liczbie stron. |
||
Dodawanie, edycja, usuwanie tekstu nagłówka, stopki arkusza. |
||
Wstawianie i usuwanie do nagłówka i stopki numerowania stron, daty, czasu, nazwy pliku i arkusza. |
||
Sprawdzenie i drukowanie |
Sprawdzanie i poprawa arkusza pod względem rachunkowym |
|
Włączanie i wyłączanie wyświetlania/drukowania linii siatki, wyświetlanie/drukowanie nagłówków kolumn i wierszy (adresów kolumn i wierszy). |
||
Zastosowanie automatycznego powtarzania nagłówków kolumn |
||
Podgląd wydruku arkusza. |
||
Drukowanie zaznaczonego bloku komórek arkusza, całego arkusza, wskazanego wykresu, całego skoroszytu. Ustalanie liczby kopii wydruku. |