2010-02-19
Moduł 1. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych
Od kandydata wymagana jest wiedza na temat głównych założeń technologii informacyjnej i komunikacyjnej (ICT) na poziomie podstawowym oraz znajomość poszczególnych części wchodzących w skład komputera.
Kandydat powinien posiadać wiedzę w zakresie:
• pojęcia hardware, czynników, które mogą wpłynąć na wydajność komputera oraz pojęcia urządzeń peryferyjnych,
• pojęcia software, w tym również dotyczącą powszechnych aplikacji oraz oprogramowania systemów operacyjnych,
• sieci komputerowych oraz różnych sposobów łączenia się z Internetem,
• Pojęcia Technik Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT), łącznie z przykładami i ich praktycznym zastosowaniem w codziennym życiu,
• zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przy użyciu komputerów,
• zagadnień związanych z ochroną bezpieczeństwa użytkowania komputera,
• zagadnień prawnych związanych z użytkowaniem komputera.
KATEGORIA |
OBSZAR WIEDZY |
ZADANIA |
Sprzęt |
Pojęcia |
Rozumienie pojęcia sprzęt |
Rozumienie pojęcia: komputer osobisty. Rozróżnianie komputera typu: desktop, laptop (notebook), przenośny komputer osobisty-tablet PC-z punktu widzenia typowego użytkownika. |
||
Identyfikacja powszechnie występujących przenośnych urządzeń cyfrowych: osobistego asystenta cyfrowego, telefonu komórkowego, przenośnego urządzenia telefonicznego, łączącego w sobie kilka funkcji - smartphone'u, odtwarzacza multimedialnego oraz znajomość ich podstawowych cech. |
||
Znajomość głównych części komputera: procesora (CPU), typów pamięci, twardego dysku, powszechnie używanych urządzeń wejścia |
||
Identyfikacja powszechnie stosowanych portów wejścia/wyjścia: USB, seryjnych, równoległych, portu sieciowego, FireWire |
||
Wydajność komputera |
Znajomość niektórych czynników, które wpływają na wydajność komputera: szybkość pracy procesora, wielkość pamięci operacyjnej, karta graficzna (procesor i pamięć), ilość pracujących jednocześnie programów. |
|
Posiadanie wiedzy, iż szybkość (częstotliwość operacyjna) procesora mierzona jest w MHz lub GHz. |
||
Pamięć i jej wielkość |
Znajomość pojęcia: pamięć komputera - RAM, ROM oraz możliwość rozróżniania tych pojęć. |
|
Jednostki stosowane do określenia wielkości pamięci komputera: bit, byte, KB, MB, GB, TB. |
||
Urządzenia służące do przechowywania danych: wewnętrzny twardy dysk, zewnetrzny twardy dysk, napęd sieciowy, CD, DVD, pamięć typu flash (pendrive), karta pamięci, przechowywanie plików online. |
||
Urządzenia wejścia/wyjścia |
Identyfikacja niektórych urządzeń wejścia: mysz, klawiatura, trackball, skaner, panel dotykowy, kamera internetowa, mikrofon |
|
Znajomość niektórych urządzeń wyjścia: ekrany/monitory, drukarki, głośniki, słuchawki. |
||
Urządzenia spełniające jednocześnie funkcje wejścia i wyjścia: ekrany dotykowe. |
||
Oprogramowanie |
Pojęcia |
Rozumienie pojęcia: software (oprogramowanie) |
Znajomość działania systemu operacyjnego wraz z podaniem przykładów niektórych z nich. |
||
Identyfikacja i znajomość działania niektórych rodzajów oprogramowania użytkowego: edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, programy do prezentacji, poczta elektroniczna, przeglądarki internetowe, edytory zdjęć, gry komputerowe. |
||
Różnice pomiędzy systemami operacyjnymi i oprogramowaniem użytkowym. |
||
Znajomość niektórych rozwiązań zwiększających komfort pracy |
||
Sieci komputerowe |
Typy sieci komputerowych |
Znajomość pojęć: sieci lokalne (LAN), bezprzewodowe sieci lokalne (WLAN), sieci rozległe (WAN). |
Rozumienie terminów klient i serwer. |
||
Rozumienie pojęcia Internet oraz podanie kilku przykładów jego użycia. |
||
Rozumienie pojęć: intranet, extranet. |
||
Transfer danych |
Rozumienie pojęć: pobieranie i wysyłanie danych do sieci komputerowych. |
|
Rozumienie pojęcia: szybkość transferu,. Znajomość sposobu jego pomiaru: bity na sekundę (bps), kilobity na sekundę (kbps), megabity na sekundę (mbps). |
||
Znajomość różnych usług połączeń z Internetem: łącze dzierżawione, łącze szerokopasmowe. |
||
Znajomość różnych sposobów łączenia się z Internetem: linie telefoniczne, telefony komórkowe, połączenia kablowe, bezprzewodowe, satelitarne. |
||
Znajomość niektórych cech charakterystycznych łącza szerokopasmowego: łącze stałe, dostęp z opłatą zależną od czasu, szybkość łącza, ryzyko nieautoryzowanego dostępu. |
||
Techniki Informatyczne i Komunikacyjne w życiu codziennym |
Świat elektroniki – usługi w sieciach |
Rozumienie pojęcia: techniki Informatyczne i Komunikacyjne (ICT). |
Znajomość różnych usług internetowych: przedsiębiorstwo elektroniczne, bankowość elektroniczna, elektroniczna administracja. |
||
Rozumienie pojęcia e-learning (zdalne nauczanie). Znajomość cech takiej nauki: elastyczne godziny nauki, elastyczne miejsce nauki, dostępność materiałów dydaktycznych, oszczędność kosztów nauki. |
||
Rozumienie pojęcia: telepraca. Znajomość zalet tego sposobu pracy: zredukowane koszty dojazdów do miejsca pracy lub ich zupełny brak, większa możliwość skoncentrowania się na jednym zadaniu, elastyczne plany pracy, zredukowane wymagania w stosunku do pracodawcy, dotyczące odpowiedniego zorganizowania miejsca pracy pracownika. Znajomość niektórych wad tego typu pracy: brak kontaktu z ludźmi – współpracownikami, mniejszy nacisk na umiejętność pracy w zespole. |
||
Komunikacja |
Rozumienie pojęcia: poczta elektroniczna (e-mail). |
|
Rozumienie pojęcia: komunikacja natychmiastowa (IM). |
||
Rozumienie pojęcia: telefonia internetowa (VoIP). |
||
Rozumienie pojęcia: aktualizacja dokumentu RRS, służącego do prezentacji nagłówków wiadomości. |
||
Rozumienie pojęcia: pamiętnik internetowy. |
||
Rozumienie pojęcia: internetowa publikacja dźwiękowa. |
||
Społeczności wirtualne |
Rozumienie koncepcji wirtualnej (istniejącej w sieci) społeczności. Wyróżnianie jej przykładów: strony internetowe grup społecznych, fora internetowe, chat roomy, gry komputerowe on-line. |
|
Znajomość różnych form udostępniania w sieci własnych zasobów: pamiętniki internetowe – blogi, podcasty – publikacje dźwiękowe, fotografie, klipy muzyczne i videoklipy. |
||
Znajomość istotnego znaczenia podjęcia środków ostrożności |
||
Zagadnienia ochrony zdrowia |
Rozumienie pojęcia: ergonomia. |
|
Zrozumienie faktu, iż oświetlenie jest bardzo istotnym czynnikiem, który wpływa na higienę pracy z komputerem, a zwłaszcza jego natężenie |
||
Zrozumienie faktu, iż przy pracy z komputerem na zachowanie prawidłowej sylwetki ciała wpływa ustawienie komputera, biurka i fotela. |
||
Zaznajomienie się z technikami, które zmniejszają uciążliwość pracy |
||
Zagadnienia ochrony środowiska naturalnego |
Znajomość różnych sposobów recyklingu (utylizacji) składników komputera, kartridżów do drukarki oraz papieru do drukarki. |
|
Znajomość różnych sposobów oszczędzania energii elektrycznej: ustawianie wygaszaczy ekranu, hibernowanie komputera oraz jego wyłączanie. |
||
Zagadnienia bezpieczeństwa |
Tożsamość/Autoryzacja |
Zrozumienie faktu, iż dla potrzeb bezpieczeństwa w trakcie logowania się do komputera niezbędne jest użycie nazwy użytkownika (ID) i hasła. |
Znajomość dobrych praktyk odnoszących się do posiadanego hasła dostępu do komputera: nie udostępnianie go, częsta zmiana, odpowiednia długość hasła, odpowiednia kombinacja liter i liczb. |
||
Bezpieczeństwo danych |
Zrozumienie znaczenia tworzenia, w tym na nośnikach zewnętrznych, zapasowych kopii plików. |
|
Rozumienie pojęcia: zapora ogniskowa (firewall). |
||
Znajomość sposobów ochrony przed kradzieżą danych: używanie nazwy użytkownika i hasła, zamykanie komputera i sprzętu przy użyciu linki bezpieczeństwa. |
||
Wirusy komputerowe |
Znajomość pojęcia: wirus komputerowy. |
|
Znajomość sposobów, w jakie wirus może dostać się do systemu komputera. |
||
Znajomość sposobów zabezpieczania przed wirusami komputerowymi w tym konieczności regularnego uaktualniania oprogramowania antywirusowego. |
||
Zagadnienia prawne |
Prawa autorskie |
Rozumienie pojęcia: prawa autorskie. |
Znajomość sposobów rozpoznawania oprogramowania licencjonowanego: poprzez sprawdzanie nazwy (ID) produktu, jego rejestracji oraz poprzez wgląd w licencję oprogramowania. |
||
Rozumienie pojęcia: licencja dla użytkownika końcowego (EULA). |
||
Rozumienie pojęć: shareware, freeware (darmowe z ograniczeniami lub darmowe rozpowszechnianie oprogramowania do wypróbowania przez użytkowników) oraz open source (otwarte oprogramowanie). |
||
Ochrona danych |
Identyfikacja głównych celów ustawodastwa mającego na celu ochronę danych: ochrona praw osoby, której dane dotyczą, wskazanie obowiązków kontrolera danych. |
|
Znajomość praw przysługujących w naszym kraju osobie, której dane dotyczą. |
||
Znajomość obowiązków nałożonych na kontrolera danych w Polsce. |